Сурвачката - вълшебната пръчица на българина

Сурвачката - вълшебната пръчица на българина
29 декември 2024

Сурвакането е най-типичният новогодишен обичай у нас. Според някои изследователи традицията е възникнала у славяните по време на заселването им на юг от Дунава /около 485 г./, а според други името на обичая – сурвакане, на магическата пръчка – сурвачка, както и нареждането – сурва, сурва, идва от прабългарите, свързвайки го с древноиранския и индоарийски бог на Слънцето Сурья. Други пък вярват, че траките са първите, а името идва от Су (слънце); Ра (бог) и Ва (ново начало).

Правили са сурвакницата в края на годината, за да бележат края, но и началото на следващата, която започва на 1 януари – Васильовден.

Във всяка област в страната има особености по начина, по който които приготвят и украсяват сурвачките:
- Във Видинско и Благоевградско сурвачките се правят от дрян или дъб и се украсяват богато с бръшлян и златисти кравайчета;
- В Софийско се правят от цер;
- В Монтанско, Врачанско, Плевенско и Бургаско – от черница;
- Във Врачанско и Ловешко – от слива;
- В Пернишко и Кюстендилско сурвачките са от леска, която увивали с вълна, а в средата е украсяна с ябълка и житни класове от най-плодородната нива.
- В Хасковско и Ямболско  сурвачките се приготвят от елшак и смайват със своята пъстрота и прелест.
- В Средна и Западна България церовите и дряновите сурвачки носят името "рогалки" и греят в сребърни багри, с което тържествено изразяват почитта към земята и семейството.

Цялостният образ на сурвачката се асоциира със Световното дърво. Короната му символизира небесния свят, стволът – земния, а корените - долния, подземния или невидимия свят.

Най-често сурвачката се прави от свежо откършена дрянова клонка. Здравината и жилавостта на дряна го превърнали в символ на здраве и дълголетие. То цъфти първо и връзва последно; и в най-студената зима е отрупано с пъпки - знакът на пролетта и младостта. Плодовете му узряват най-късно от всички - символ на мъдростта. Това дърво съединява целия човешки живот – от младостта до мъдростта на старостта.

По своята форма сурвачката може да бъде пръчка или клонка. Сурвачката-пръчка може да бъде няколко вида – т.нар. рогалка, която е с 2-3 рогчета на върха, в горния си край може да е зацепена и застъргана, а може и да е гладка, като обикновено се нашарва чрез плитка резба във вид на змиевидна спирала. А когато сурвачката е клонка, от срещуположните клонки се оформят 2 или 3 кръга, защото кръгът е символ на единството, а пространството вътре в него е защитено. Както хорото се вие на кръг, тъй и дрян се свива за единство и сила. Дряновата пръчка, оформена като сурвачка има магическа сила само в един ден от годината, през другите дни тя е просто пръчка!

Първите сурвачки не са се украсявали. Само в единия край се обелвала, за да заприлича на разцъфнало цвете. По-късно  започват да ги украсяват с разноцветни вълнени конци, панделки, пискюли, наниз от пуканки и сушени плодове, бобени зърна, чушки, слагат се малки кравайчета, а много често се поставя „златна” или „сребърна” пара, като украсата отразява основния поминък в дадения регион. Вярвали, че колкото по-богата е украсата, толкова по-благодатна ще е годината.

Нищо по сурвачката не е случайно:

- Дряновото клонче трябва е с много пъпки – да е плодородна годината!

- Монетите се слагат за благополучие – да е пълна кесията на стопаните;

- Нанизите от пуканки, царевица и други семенца са за изобилие и берекет;

- Червена вълна се увива около клончето – за здраве;

- Сушени плодове  – за плодородие;

- Лютите червени чушки - против лошотията, да попари злото;

- Гевречетата са за благодарност към реколтата през изминалата година;

- Орехите - да са ни мъдри и смислени приказките и делата;

- Цветните блестящи лентички са като светлината, дето ни огрява непрекъснато.

Сурвакането започва след първи петли, като сурвакари са само неженени момчета от всички възрасти, които ходят по къщите, сурвакат и наричат: блажанка, сурвакия, слава, молитва - вербалната магия на предците, чието действие би трябвало да осигури здраве и изобилие във всичко. Сама по себе си сурвачката не притежава обредно-магически качества, тя ги придобива в ръцете на сурвакарите. Именно тогава тя става магическа. Затова е много важно и сурвакарите да бъдат здрави, да имат искрено сърце и чисти помисли.

Изпълнила обредната си роля - да възстанови порядъка в природния и човешкия свят, сурвачката не се пази, но не се и изхвърля къде да е. Унищожаването ѝ след празника също става по обредно-магически ред, с който отново се стимулира растеж, здраве и плодовитост. След като обходят къщите, децата хвърлят сурвачките върху покрива на някое високо дърво или в реката, за да не ги тъпчат; някъде ги хвърлят в огнището, че когато искрите опарят дряновицата, наричането ще се сбъдне!

"Сурва, сурва година, пълен кошер със пчели,

голям клас на нива, пълна кесия със пари,

червена ябълка в градина, пълна къща с коприна,

голям грозд на лозе, живо, здраво до година,

жълт мамул в леса, до година до амина!"



Чужденецът, благодарение на когото знаем как е изглеждала България през втората половина на 19 век и на когото дължим много от знанията си за историята, религията, езика, географията и бита на българина по онова време.

прочети още

Огънят в живота на старите българи бил благословен. Той е извор на живот, раждане, светлина и плодородие, слънчева магия със защитна и пречистваща сила, но и стихия, страшна и неподвластна на човека. Затова вярвали, че стихията трябва да бъде умилостивена с почит, жертви и празнуване.

прочети още

Ново! Не пропускайте играта на Армаганъ с интригуващи загадки и свежи награди в страниците ни във Фейсбук и Инстаграм !

прочети още

С поклон към „оная оная незнайна женица, дето първа втъкала е прелестта на земята ни във шевица" (Вл. Башев)

прочети още

Знаете ли, че традиционният за Великден козунак се е появил на нашата трапеза едва преди около стотина години? А чували ли сте за „кукулник“, „конка“, „комколник“, „разговялка“, „спредавци“, „чурек“?

прочети още

"Мартеница пращам надалече - нишка от живота във дома, бяла като вишната на двора и червена - сила на кръвта..."

прочети още

След зимният слънчев кръговрат това е първият празник с обреди, изпълнени сред природата, а отрязаните лозови пръчки са първата растителност, ритуално внесена в селището и дома, за да се пренесе жизнеността и плодовитостта от лозата върху хората. За Трифоновден в традиционната култура и някои любопитни стари вярвания и обичаи може да прочетете тук:

прочети още

"Магията на името е словесно заклинание, то е пожелание и закрила, духовният заряд, с който тръгваме по тази земя, невидимата връзка с предците и душата на рода..." д. ф. н. Лилия Старева

прочети още

Мъдрец и хуманист, но най-вече Българин! Владетел на словото и духа, сравняван с Омир, Шекспир, Никос Казандзакис, Гогол, Джойс, Томас Ман, Иво Андрич... Мисли и цитати от Човека, който търсеше светлина за хората.

прочети още

В средата на 30-те години на миналия век млад мъж обикаля България пеша и с колело. На гърба си носи 20-килограмова раница, в която се намира и пишеща машина, а от джоба му стърчи голям тефтер...

прочети още

Радостта да си част от вълшебството, наречено "Фестивал на фолклорната носия" е несравнима и трудно се описва с думи. И мястото е вълшебно: сякаш Добромерица мери доброто на всеки и му донадя, каквото не достига...

прочети още

Приказната история за Мариината земя, султанката Тамара-Мара и красивите носии от Мариово - вдъхновение за "Мариовска мома" - ново чаровно допълнение към колекцията ни моми и невести с уникални премени.

прочети още

Как скромната тениска е пътувала през годините и се е превърнала в неразделна част от ежедневието на модерното общество, универсален елемент от облеклото в най-различни стилове...

прочети още

Създавайки нашите армагани ние често пътешестваме назад във времето, преоткриваме скрити съкровища и забравени истини, научаваме интересни истории и съпреживяваме вълнуващи мигове. Каним и Вас - с „Приказки от едно време“ да се докоснем до омаята на едно отминало време и заедно да "утолим жаждата си за истинска хубост". Първата ни „приказка“ е за една прелестна българка и любимата и премяна, за рода и "живата памет".

прочети още