Тенискaтa - най-носената дреха през лятото

Тенискaтa - най-носената дреха през лятото
29 юли 2021

     Не е известно кой е откривателят на популярната днес дреха, но първите тениски се появяват преди повече от 100 години първоначално като бельо. Бялата тениска е представена за първи път в реклама в списание през 1904 г., когато Cooper Underwear Company публикува каре за „ергенска долна тениска“ - революционна за времето си, тъй като е достатъчно разтеглива, за да бъде издърпана през главата – без копчета, шнурове или какъвто и да е конец.

    Военно-морските сили на САЩ въвеждат бяла памучна дреха с къс ръкав с предназначение да се носи под униформата. Голяма част от моряците, пехотинците и подводничарите започват да работят само по нея - заради температурите и  за да запазят чиста горната част от униформата. Десетилетие по-късно в университета на Южна Калифорния, футболистите носят подобни „ризи", за да предотвратят протриване от тежките подплънки.  Заради удобството учениците ги разграбват и превръщат в ежедневно облекло.

Според Оксфордския английски речник Ф. Скот Фицджералд е първият, който използва думата „тениска“: тя се появява през 1920 г. в дебютния му роман „От тази страна на рая“ в списък с предмети, които един студент носи със себе си в интернат. Наименованието  на тениската (t-shirt) най-вероятно идва от нейната Т-образна форма.

  • През 1938 г. „Sears“ пускат своя собствена версия, която наричат gob shirt.
  • Първата промоционална тениска е отпечатана за филма „Магьосникът от Оз“ (1939 г.)
  • Първата тениска с политическо послание е в кампанията за губернатор на Томас Е. Дюи от Ню Йорк.
  • Първият анимационен герой поставен върху тениска е Мики Маус.

Втората световна война официално циментира тениските като „емблемата на мъжествеността“ в САЩ - отпечатани с надпис „Имущество на армията на САЩ“ и идентификационния номер на войника. След Втората световна война мъжете, които се завръщат от фронта, продължават да носят тениските, последват ги много работници, оценили предимствата им. Универсалният магазин Sears ги рекламира в своя каталог с думите „Не е нужно да сте войник, за да имате своя лична тениска“.

     Големият бум на тениските настъпва след знаменития филм „Трамвай Желание“ с Марлон Брандо. Тинейджърите се „влюбват“ и копират идола си, така  магнетизмът и сексапилът на Брандо изстрелват тениската във висините на модата и до края на годината продажбите на тениски възлизат на 180 милиона долара. Следва вълна от други „лоши момчета“, облечени в емблематичната бяла тениска, като Джеймс Дийн в Rebel Without a Cause, Елвис Пресли…

     С развитието на технологиите и навлизането на ситопечата през 60-те години, тениските, освен моден артикул, се превръщат и в носител на социални възгледи и политически страсти. Рок бандите през 60-те и 70-те първи започват да продават тениски със слогани и изображения на своите концерти. Хипи движението и младежката революция превръща тениската в своеобразен „билборд“ с провокативни лозунги и изображения, подвижен "плакат", разкриващ мислите на индивида по политически въпроси, културни предпочитания и чувство за хумор. През 70-те дизайнерът Милтън Глейзър създава рекламния слоган „I love NY”, който оглавява възраждането на туризма в Ню Йорк и се превръща в най-имитирания дизайн на тениска в света.

     Тениската постепенно „мигрира“ от мъжкия гардероб и в женския. Всъщност още през 20-те Коко Шанел ползва трикотаж в облеклото, като най - ранните тениски вероятно са версиите с "лодка" деколте първоначално  за спортно и плажно облекло. Реална популярност дамската тениска придобива през 80-те години. Момичетата първоначално носели тениски - изчистени или с щампи, прибрани в дънки и оголващи корема им, с прибрани ръкави или с няколко размера по-големи модели. Тенденцията възниква в отговор на младежката революция и движението за освобождение на жените от 70-те години. Постепенно завладяват гардероба и се носят във фитнеса, в офиса, на парти, дори като част от официално облекло. Статитиката показва, че 90% от нас имат своя любима тениска, а 62% имат над 10 тениски в гардероба си.

     Превърнали се в неразделна част от ежедневието на модерното общество, те са едни от най-използваните дрехи, било то като моден аксесоар, работно облекло, за спортни дейности, рекламни и политически кампании, благотворителни и други мероприятия. В ежедневието през последните години тениската тенденциозно се е превърнала в универсален елемент от облеклото в най-различни стилове – от спортно до строго бизнес облекло. Според някои източници броят на продадени тениски за година в световен мащаб надминава 2 млрд. броя.

     В Лондон, в Музея на Модата и Текстила са представени над 100 автентични екземпляра,  разпределени в дванадесет раздела, където виждаме  развитието на t-shirt-a  от ранното производство и техниките за дизайн, до днешните тенденции за носене. Има поглед върху тениската като платно за изкуство, мястото и в поп културата и дори ролята и в подмяната на половите норми.

     Днес тениските са по-популярни и модерни от всякога, в зависимост от това как искате да ги носите и как се вписват във вашия личен стил. Те не са просто дреха, тениските са чудесен и гъвкав инструмент за себеизразяване. Както по някогашните традиционни носии е можело да се разпознае от кой регион и от какво семейство си, така и днес тениската играе роля на "визитка", показва те като личност и е един от най-ярките детайли от съвременния аутфит. 

Тениските на Армаганъ са оригинално съчетание между арт и традиция, дреха, създадена с грижа към природата, обич към родното и акцент към корените ни. Рисунките на Веси Цветкова, посветени на  красотата на българката и уникалните и премени носят духа и магията на едно време и принтирани върху 100% сертифициран чист органичен памук са превърнати в модерен акцент към вашия ежедневен стил. Допълнени с удобна чанта за рамо се превръщат в привличаща погледите премяна с код "ПриРода", а с елегантната си опаковка са практичен подарък за приятелка или гост от чужбина.

 

Приказната история за Мариината земя, султанката Тамара-Мара и красивите носии от Мариово - вдъхновение за "Мариовска мома" - ново чаровно допълнение към колекцията ни моми и невести с уникални премени.

прочети още

Създавайки нашите армагани ние често пътешестваме назад във времето, преоткриваме скрити съкровища и забравени истини, научаваме интересни истории и съпреживяваме вълнуващи мигове. Каним и Вас - с „Приказки от едно време“ да се докоснем до омаята на едно отминало време и заедно да "утолим жаждата си за истинска хубост". Първата ни „приказка“ е за една прелестна българка и любимата и премяна, за рода и "живата памет".

прочети още