Тенискaтa - най-носената дреха през лятото

Тенискaтa - най-носената дреха през лятото
29 юли 2021

     Не е известно кой е откривателят на популярната днес дреха, но първите тениски се появяват преди повече от 100 години първоначално като бельо. Бялата тениска е представена за първи път в реклама в списание през 1904 г., когато Cooper Underwear Company публикува каре за „ергенска долна тениска“ - революционна за времето си, тъй като е достатъчно разтеглива, за да бъде издърпана през главата – без копчета, шнурове или какъвто и да е конец.

    Военно-морските сили на САЩ въвеждат бяла памучна дреха с къс ръкав с предназначение да се носи под униформата. Голяма част от моряците, пехотинците и подводничарите започват да работят само по нея - заради температурите и  за да запазят чиста горната част от униформата. Десетилетие по-късно в университета на Южна Калифорния, футболистите носят подобни „ризи", за да предотвратят протриване от тежките подплънки.  Заради удобството учениците ги разграбват и превръщат в ежедневно облекло.

Според Оксфордския английски речник Ф. Скот Фицджералд е първият, който използва думата „тениска“: тя се появява през 1920 г. в дебютния му роман „От тази страна на рая“ в списък с предмети, които един студент носи със себе си в интернат. Наименованието  на тениската (t-shirt) най-вероятно идва от нейната Т-образна форма.

  • През 1938 г. „Sears“ пускат своя собствена версия, която наричат gob shirt.
  • Първата промоционална тениска е отпечатана за филма „Магьосникът от Оз“ (1939 г.)
  • Първата тениска с политическо послание е в кампанията за губернатор на Томас Е. Дюи от Ню Йорк.
  • Първият анимационен герой поставен върху тениска е Мики Маус.

Втората световна война официално циментира тениските като „емблемата на мъжествеността“ в САЩ - отпечатани с надпис „Имущество на армията на САЩ“ и идентификационния номер на войника. След Втората световна война мъжете, които се завръщат от фронта, продължават да носят тениските, последват ги много работници, оценили предимствата им. Универсалният магазин Sears ги рекламира в своя каталог с думите „Не е нужно да сте войник, за да имате своя лична тениска“.

     Големият бум на тениските настъпва след знаменития филм „Трамвай Желание“ с Марлон Брандо. Тинейджърите се „влюбват“ и копират идола си, така  магнетизмът и сексапилът на Брандо изстрелват тениската във висините на модата и до края на годината продажбите на тениски възлизат на 180 милиона долара. Следва вълна от други „лоши момчета“, облечени в емблематичната бяла тениска, като Джеймс Дийн в Rebel Without a Cause, Елвис Пресли…

     С развитието на технологиите и навлизането на ситопечата през 60-те години, тениските, освен моден артикул, се превръщат и в носител на социални възгледи и политически страсти. Рок бандите през 60-те и 70-те първи започват да продават тениски със слогани и изображения на своите концерти. Хипи движението и младежката революция превръща тениската в своеобразен „билборд“ с провокативни лозунги и изображения, подвижен "плакат", разкриващ мислите на индивида по политически въпроси, културни предпочитания и чувство за хумор. През 70-те дизайнерът Милтън Глейзър създава рекламния слоган „I love NY”, който оглавява възраждането на туризма в Ню Йорк и се превръща в най-имитирания дизайн на тениска в света.

     Тениската постепенно „мигрира“ от мъжкия гардероб и в женския. Всъщност още през 20-те Коко Шанел ползва трикотаж в облеклото, като най - ранните тениски вероятно са версиите с "лодка" деколте първоначално  за спортно и плажно облекло. Реална популярност дамската тениска придобива през 80-те години. Момичетата първоначално носели тениски - изчистени или с щампи, прибрани в дънки и оголващи корема им, с прибрани ръкави или с няколко размера по-големи модели. Тенденцията възниква в отговор на младежката революция и движението за освобождение на жените от 70-те години. Постепенно завладяват гардероба и се носят във фитнеса, в офиса, на парти, дори като част от официално облекло. Статитиката показва, че 90% от нас имат своя любима тениска, а 62% имат над 10 тениски в гардероба си.

     Превърнали се в неразделна част от ежедневието на модерното общество, те са едни от най-използваните дрехи, било то като моден аксесоар, работно облекло, за спортни дейности, рекламни и политически кампании, благотворителни и други мероприятия. В ежедневието през последните години тениската тенденциозно се е превърнала в универсален елемент от облеклото в най-различни стилове – от спортно до строго бизнес облекло. Според някои източници броят на продадени тениски за година в световен мащаб надминава 2 млрд. броя.

     В Лондон, в Музея на Модата и Текстила са представени над 100 автентични екземпляра,  разпределени в дванадесет раздела, където виждаме  развитието на t-shirt-a  от ранното производство и техниките за дизайн, до днешните тенденции за носене. Има поглед върху тениската като платно за изкуство, мястото и в поп културата и дори ролята и в подмяната на половите норми.

     Днес тениските са по-популярни и модерни от всякога, в зависимост от това как искате да ги носите и как се вписват във вашия личен стил. Те не са просто дреха, тениските са чудесен и гъвкав инструмент за себеизразяване. Както по някогашните традиционни носии е можело да се разпознае от кой регион и от какво семейство си, така и днес тениската играе роля на "визитка", показва те като личност и е един от най-ярките детайли от съвременния аутфит. 

Тениските на Армаганъ са оригинално съчетание между арт и традиция, дреха, създадена с грижа към природата, обич към родното и акцент към корените ни. Рисунките на Веси Цветкова, посветени на  красотата на българката и уникалните и премени носят духа и магията на едно време и принтирани върху 100% сертифициран чист органичен памук са превърнати в модерен акцент към вашия ежедневен стил. Допълнени с удобна чанта за рамо се превръщат в привличаща погледите премяна с код "ПриРода", а с елегантната си опаковка са практичен подарък за приятелка или гост от чужбина.

 

Чужденецът, благодарение на когото знаем как е изглеждала България през втората половина на 19 век и на когото дължим много от знанията си за историята, религията, езика, географията и бита на българина по онова време.

прочети още

Огънят в живота на старите българи бил благословен. Той е извор на живот, раждане, светлина и плодородие, слънчева магия със защитна и пречистваща сила, но и стихия, страшна и неподвластна на човека. Затова вярвали, че стихията трябва да бъде умилостивена с почит, жертви и празнуване.

прочети още

Ново! Не пропускайте играта на Армаганъ с интригуващи загадки и свежи награди в страниците ни във Фейсбук и Инстаграм !

прочети още

С поклон към „оная оная незнайна женица, дето първа втъкала е прелестта на земята ни във шевица" (Вл. Башев)

прочети още

Знаете ли, че традиционният за Великден козунак се е появил на нашата трапеза едва преди около стотина години? А чували ли сте за „кукулник“, „конка“, „комколник“, „разговялка“, „спредавци“, „чурек“?

прочети още

"Мартеница пращам надалече - нишка от живота във дома, бяла като вишната на двора и червена - сила на кръвта..."

прочети още

След зимният слънчев кръговрат това е първият празник с обреди, изпълнени сред природата, а отрязаните лозови пръчки са първата растителност, ритуално внесена в селището и дома, за да се пренесе жизнеността и плодовитостта от лозата върху хората. За Трифоновден в традиционната култура и някои любопитни стари вярвания и обичаи може да прочетете тук:

прочети още

"Магията на името е словесно заклинание, то е пожелание и закрила, духовният заряд, с който тръгваме по тази земя, невидимата връзка с предците и душата на рода..." д. ф. н. Лилия Старева

прочети още

Мъдрец и хуманист, но най-вече Българин! Владетел на словото и духа, сравняван с Омир, Шекспир, Никос Казандзакис, Гогол, Джойс, Томас Ман, Иво Андрич... Мисли и цитати от Човека, който търсеше светлина за хората.

прочети още

В средата на 30-те години на миналия век млад мъж обикаля България пеша и с колело. На гърба си носи 20-килограмова раница, в която се намира и пишеща машина, а от джоба му стърчи голям тефтер...

прочети още

Радостта да си част от вълшебството, наречено "Фестивал на фолклорната носия" е несравнима и трудно се описва с думи. И мястото е вълшебно: сякаш Добромерица мери доброто на всеки и му донадя, каквото не достига...

прочети още

Приказната история за Мариината земя, султанката Тамара-Мара и красивите носии от Мариово - вдъхновение за "Мариовска мома" - ново чаровно допълнение към колекцията ни моми и невести с уникални премени.

прочети още

Създавайки нашите армагани ние често пътешестваме назад във времето, преоткриваме скрити съкровища и забравени истини, научаваме интересни истории и съпреживяваме вълнуващи мигове. Каним и Вас - с „Приказки от едно време“ да се докоснем до омаята на едно отминало време и заедно да "утолим жаждата си за истинска хубост". Първата ни „приказка“ е за една прелестна българка и любимата и премяна, за рода и "живата памет".

прочети още